Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Przekazuję Państwu materiały, które przedstawiłam na moim szkoleniu pt."Proekologiczne działania edukacyjne w przedszkolu i szkole ", które odbyło się w ramach 15 edycji konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” będącego częścią wieloletniej kampanii promocyjno-edukacyjnej „Bielsko-Biała chroni klimat”.

Zapraszam do skorzystania !!    Anna Dendys 

Energia Słońca

  1. Zabawa z cieniami
    • Potrzebne materiały: latarka (lub promienie słoneczne), różne przedmioty.
    • Instrukcja: Dzieci ustawiają przedmioty na podłodze lub na podłożu na zewnątrz. Obserwują, jak powstają cienie, i porównują ich długości o różnych porach dnia.
    • Cel: Pokazanie, jak Słońce zmienia położenie na niebie.
  2. Gotowanie na słońcu
    • Potrzebne materiały: kartonowe pudełko, folia aluminiowa, przezroczysta folia, termometr, pianki marshmallow.
    • Instrukcja: Stwórzcie prosty piekarnik słoneczny, wyścielając wnętrze pudełka folią aluminiową i przykrywając je przezroczystą folią. Umieśćcie w środku pianki i zostawcie na słońcu.
    • Cel: Pokazanie, jak energia słoneczna może generować ciepło.
  3. Zegar słoneczny
    • Potrzebne materiały: kijek, kreda lub kamienie.
    • Instrukcja: Wbijcie kijek w ziemię i zaznaczajcie położenie jego cienia co godzinę. Obserwujcie, jak zmienia się jego długość i kierunek.
    • Cel: Pokazanie, jak słońce pomaga mierzyć czas.
  4. Barwnik na słońcu
    • Potrzebne materiały: papier akwarelowy, różne liście i kwiaty, przezroczysta folia.
    • Instrukcja: Ułóżcie liście na papierze, przykryjcie folią i zostawcie na kilka godzin na słońcu. Obserwujcie, jak promienie odbarwiają miejsca pod folią.
    • Cel: Uświadomienie, jak Słońce wpływa na kolory i materiały.

Energia Wody

  1. Wodny młyn
    • Potrzebne materiały: plastikowa butelka, patyczki, sznurek.
    • Instrukcja: Zbudujcie mały młyn wodny, umieszczając patyczki w butelce. Przepuszczajcie wodę przez butelkę i obserwujcie, jak się obraca.
    • Cel: Zrozumienie, jak woda może napędzać maszyny.
  2. Siła wody
    • Potrzebne materiały: balon, słomka, taśma klejąca.
    • Instrukcja: Napełnijcie balon wodą, a potem przez dziurkę zrobioną słomką wypuszczajcie ją strumieniem. Obserwujcie, jak siła wody wypycha balon.
    • Cel: Pokazanie energii kinetycznej wody.
  3. Tęcza w wodzie
    • Potrzebne materiały: szklanka wody, latarka, biała kartka.
    • Instrukcja: Puśćcie światło latarki przez szklankę wody na kartkę papieru. Obserwujcie powstającą tęczę.
    • Cel: Pokazanie, jak woda rozszczepia światło.
  4. Pływanie i tonie
    • Potrzebne materiały: różne przedmioty (np. spinacz, korek, piłka), miska z wodą.
    • Instrukcja: Wrzucajcie różne przedmioty do wody i obserwujcie, które unoszą się na powierzchni, a które toną.
    • Cel: Nauka o wyporności i gęstości.

Energia Ziemi

  1. Sadzenie roślin
    • Potrzebne materiały: nasiona fasoli, ziemia, doniczka, woda.
    • Instrukcja: Posadźcie nasionko w doniczce i obserwujcie, jak wzrasta dzięki energii czerpanej z ziemi i słońca.
    • Cel: Nauka o cyklu życia roślin.
  2. Wulkan z sodą i octem
    • Potrzebne materiały: plastikowa butelka, soda oczyszczona, ocet, barwnik.
    • Instrukcja: Umieśćcie butelkę w "górze" z piasku lub plasteliny. Wlejcie do środka ocet i wsypcie sodę. Obserwujcie erupcję.
    • Cel: Pokazanie zjawisk chemicznych na Ziemi.
  3. Obserwacja gleby
    • Potrzebne materiały: różne rodzaje gleby (piasek, glina, ziemia ogrodowa), woda.
    • Instrukcja: Porównujcie właściwości różnych rodzajów gleby – jak chłoną wodę, jak szybko przepuszczają ciecz.
    • Cel: Zrozumienie różnorodności gleby.
  4. Ciepło z ziemi
    • Potrzebne materiały: termometr, słoik z ziemią, lampa.
    • Instrukcja: Umieśćcie termometr w ziemi w słoiku, a słoik pod lampą. Obserwujcie, jak temperatura wzrasta.
    • Cel: Pokazanie, jak Ziemia absorbuje ciepło.

Każde doświadczenie pozwala dzieciom odkrywać naukowe aspekty w prosty i angażujący sposób! 😊

 

Scenariusz: "Energia Ziemi – Wielka Przygoda Krecika i jego Przyjaciół"
Postacie:
1. Krecik Edek – sympatyczny, nieco roztargniony bohater, który mieszka pod ziemią.
2. Pani Góra – mądra i dostojna personifikacja Ziemi, która wie wszystko o energii.
3. Słońce Antoś – wesoły promień słońca, który często wpada z pomocą.
4. Wiatr Witek – zabawny, ciągle wiejący przyjaciel, który często wpada w tarapaty.
5. Narrator – opowiada i wprowadza widzów w historię.
Scena:
Las z pagórkiem i wejściem do norki Krecika, z tyłu widać góry i wyobrażoną energię płynącą spod ziemi (np. kolorowe strzałki lub lampki).
Scenariusz
Narrator:
Witajcie, dzieci! Dziś opowiemy wam historię o tym, jak Krecik Edek dowiedział się, że pod ziemią kryje się wielki skarb – energia Ziemi! Zobaczcie, co się wydarzyło!
Scena 1: W norki Krecika
(Krecik grzebie w ziemi, szukając dżdżownic.)
Krecik: Ach, co za dzień! Tyle pracy! Moja norka jest już prawie idealna... Ale co to? (dotyka ziemi) Ta ziemia jest ciepła! Jakby ktoś podgrzewał mi podłogę!
(Wbiega Słońce Antoś.)
Słońce Antoś: Cześć, Kreciku! Może to ja podgrzewam ziemię? W końcu jestem Słońcem i mam mnóstwo ciepła!
Krecik: Hmmm, może, ale przecież świecisz głównie na powierzchnię. Pod ziemią jest gorąco jak w garnku zupy!
Scena 2: Na powierzchni, w lesie
(Pojawia się Pani Góra, dostojna i spokojna.)
Pani Góra: Dzień dobry, Kreciku. Widzisz, pod twoją norką kryje się coś wspaniałego – energia geotermalna. To ciepło, które pochodzi z samego środka Ziemi!
Krecik: Co? Energia Ziemi? A czy można ją zjeść?
Pani Góra: (śmieje się) Nie, Kreciku! To energia, która może ogrzewać domy, ogródki, a nawet tworzyć prąd. Pod ziemią są gorące skały i woda, którą można wykorzystać. Wiesz co? Zapytajmy Wiatr Witka, może on wie coś więcej.
(Pojawia się Wiatr Witek, wpada na scenę, przewracając się.)
Wiatr Witek: Ufff... Ale się rozpędziłem! Co tu się dzieje?
Krecik: Wiaterku, słyszałeś, że pod ziemią jest jakaś energia? Jak to działa?
Wiatr Witek: Oczywiście! Jestem mistrzem energii odnawialnej. Wiesz, Kreciku, energia Ziemi to tylko jedna z wielu! Jest też energia wiatru – dzięki mnie! Ale o tej pod ziemią wie najlepiej Pani Góra.
Pani Góra: Dokładnie tak, Wietrze. Energia Ziemi jest ukryta głęboko pod naszymi stopami. Woda podgrzewana przez ciepło Ziemi zamienia się w parę i ta para napędza specjalne maszyny, które produkują prąd!
Scena 3: Rozwiązanie zagadki
(Wszyscy razem stoją i rozmawiają.)
Krecik: Czyli to dzięki Ziemi możemy mieć ciepło w domach i światło? To niesamowite! Chyba mam najlepszą norkę na świecie.
Pani Góra: Tak, Kreciku. Ale pamiętaj, żeby dbać o Ziemię. Im bardziej dbamy o planetę, tym więcej energii możemy z niej korzystać w sposób przyjazny dla natury.
Wiatr Witek: I pamiętajcie o mnie! Wiatr i słońce też pomagają, prawda, Antosiu?
Słońce Antoś: Oczywiście, Wietrze. Razem możemy zdziałać cuda!
Finał – Piosenka
(Wszyscy śpiewają wesołą piosenkę do znanej melodii, np. "Panie Janie":)
Energia, energia, tuż pod Ziemią jest! Grzeje skały, daje prąd, każdy o tym wie!
(Postacie machają do widowni, dzieci w klasie mogą dołączyć do śpiewania.)
Narrator (na zakończenie):
I tak Krecik i jego przyjaciele dowiedzieli się, że energia Ziemi to jeden z największych skarbów naszej planety. Pamiętajcie, dzieci, dbajmy o Ziemię, bo ona daje nam wszystko, czego potrzebujemy! Dziękujemy za uwagę!
(Koniec przedstawienia. Brawa!)
Opracowała: Anna Dendys

Gra edukacyjna: "Energia z Odpadów – Misja EKO!"
Cel gry:
Celem gry jest edukacja uczniów na temat recyklingu, przetwarzania odpadów oraz wykorzystania ich jako źródła energii. Gra łączy elementy rywalizacji z nauką poprzez zabawę.
Forma gry:
Gra zespołowa – drużyny liczące 3-5 osób.
Potrzebne materiały:
1. Kolorowe karty lub przedmioty symbolizujące różne rodzaje odpadów:
o Papier (niebieski)
o Plastik (żółty)
o Szkło (zielony)
o Bioodpady (brązowy)
o Elektrośmieci (czerwony)
2. Plansza lub mapa z punktami strategicznymi:
o Stacja recyklingu
o Elektrociepłownia na odpady
o Punkt kompostowania
3. Kostka do gry.
4. Karty z pytaniami i wyzwaniami.
5. Znaczniki energii (np. żetony, punkty zapisane na tablicy).
Zasady gry:
1. Wprowadzenie fabularne: Uczniowie wcielają się w drużyny ekologicznych superbohaterów, którzy mają za zadanie uratować miasto przed kryzysem energetycznym, wykorzystując odpady jako źródło energii. Ich misją jest zdobycie jak największej ilości energii poprzez recykling i prawidłowe gospodarowanie odpadami.
2. Start gry: Drużyny rozpoczynają na polu startowym planszy. Każda drużyna rzuca kostką, aby poruszać się po mapie.
3. Punkty na planszy:
o Stacja recyklingu: Drużyna musi oddzielić odpowiednie odpady do właściwych koszy (np. wybrać odpowiednie karty lub przedmioty). Za prawidłowy recykling otrzymuje punkty energii.
o Elektrociepłownia na odpady: Drużyna dostarcza odpady zmieszane lub bioodpady, które mogą zostać przetworzone na energię. Muszą odpowiedzieć na pytanie związane z przetwarzaniem odpadów, np.: "Jak działa biogazownia?".
o Punkt kompostowania: Drużyna musi wybrać z zestawu kart odpady, które nadają się do kompostowania. Za poprawne decyzje dostają punkty.
4. Karty z wyzwaniami: Drużyny losują karty z pytaniami lub zadaniami, które mogą im pomóc zdobyć dodatkowe punkty energii lub opóźnić rywali. Przykładowe pytania:
o "Co to jest recykling? Wymień 3 rzeczy, które można poddać recyklingowi."
o "Podaj przykład, jak odpady mogą być użyte do produkcji energii." Zadania mogą obejmować rysowanie, krótkie przedstawienia lub opisy działań proekologicznych.
Cel gry: Drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów energii na koniec wyznaczonego czasu, wygrywa i zostaje "Mistrzami Energii".
Bonusowe mechaniki:
 Karta specjalna: "Zatrucie środowiska" – drużyna traci punkty, jeśli odda niewłaściwy odpad.
 Ekoquizzy: Mini konkurs wiedzy między drużynami w połowie gry, który pozwala zdobyć dodatkowe punkty.
Czas trwania:
Około 45-60 minut, zależnie od liczby drużyn i intensywności gry.
Efekt edukacyjny:
Uczniowie uczą się:
 Rozpoznawać rodzaje odpadów.
 Rozumieć procesy recyklingu i przetwarzania odpadów.
 Poznają koncepcję odzyskiwania energii z odpadów i jej znaczenie dla środowiska.
Gra może być przeprowadzona w klasie, na świeżym powietrzu lub podczas warsztatów ekologicznych! 🌱
Opracowała: Anna Dendys

Gra edukacyjna: "Słoneczna Misja – Moc Energii!"
Cel gry:
Rozwijanie wiedzy uczniów na temat energii słonecznej, jej zastosowań i korzyści, a także zrozumienie, jak działa system produkcji energii ze słońca. Gra łączy elementy strategii, pracy zespołowej i rywalizacji.
Forma gry:
Zespołowa symulacja strategiczna – uczniowie w grupach wcielają się w role zespołów inżynierów projektujących ekologiczną, słoneczną infrastrukturę dla miasta.
Potrzebne materiały:
1. Plansza z mapą miasta: Podzielona na różne strefy (mieszkalne, przemysłowe, rolnicze, publiczne).
2. Żetony lub pionki: Symbolizujące panele słoneczne, elektrownie słoneczne, magazyny energii.
3. Karty z zadaniami: Wyzwaniami i quizami związanymi z energią słoneczną.
4. Kostki do gry: Do losowego rozstrzygania wydarzeń.
5. Tabela punktacji: Do zapisywania postępów grup.
6. Budżet drużyn: Każda grupa otrzymuje wirtualny budżet (np. 100 jednostek słonecznych dolarów) do zarządzania.
Zasady gry:
1. Wprowadzenie fabularne: Miasto cierpi na niedobór energii i rosnące zanieczyszczenie środowiska. Każda drużyna ma za zadanie zaprojektować i zbudować najbardziej efektywny system energii słonecznej, by dostarczyć prąd i zmniejszyć emisję CO₂.
2. Start gry: Każda drużyna otrzymuje:
o Mapę miasta.
o Budżet startowy.
o Karty startowe z informacjami o możliwych technologiach (np. panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, akumulatory energii).
3. Rozgrywka: Gra odbywa się w rundach. W każdej rundzie drużyny muszą podejmować decyzje, które wpływają na ich postęp:
o Budowanie infrastruktury: Drużyny wybierają, gdzie umieścić panele słoneczne lub elektrownie, uwzględniając różne strefy miasta (np. strefa mieszkalna ma większe zapotrzebowanie na prąd w dzień, przemysłowa – całą dobę).
o Rozwiązanie problemów: Co rundę losowana jest karta wydarzeń (np. "Długotrwałe zachmurzenie", "Dotacje rządowe na panele", "Awaria akumulatorów"), która zmusza drużyny do dostosowania strategii.
o Quiz energetyczny: Drużyny odpowiadają na pytania o energii słonecznej, aby zdobyć dodatkowy budżet lub punkty.
4. Koszty i korzyści: Każda decyzja kosztuje określoną ilość budżetu:

o Instalacja paneli fotowoltaicznych: 10 jednostek/budynek.
o Elektrownia słoneczna: 50 jednostek.
o Akumulatory: 20 jednostek. Grupy zdobywają punkty za efektywność, czyli ilość wyprodukowanej energii oraz jej wykorzystanie.
5. Czas gry: Gra trwa określoną liczbę rund (np. 5-7). Po każdej rundzie drużyny raportują, ile energii udało im się wyprodukować i jak ją rozdzieliły między strefy.
Wygrywa drużyna, która:
 Wyprodukuje najwięcej energii w sposób zrównoważony.
 Rozwiąże problemy środowiskowe (np. zmniejszy emisję CO₂).
 Zachowa równowagę między budżetem a potrzebami miasta.
Efekty edukacyjne:
Uczniowie uczą się:
 Zasady działania paneli fotowoltaicznych i systemów magazynowania energii.
 Jak planować i wdrażać projekty związane z energią odnawialną.
 Rozwiązywać problemy związane z pogodą i zmiennym zapotrzebowaniem na energię.
 Współpracować w grupie, podejmując strategiczne decyzje.
Gra angażuje uczniów w praktyczne rozwiązywanie problemów i promuje świadomość znaczenia energii odnawialnej! 🌞
Oto przykłady wyzwań i quizów, które możesz umieścić na kartach z zadaniami w grze edukacyjnej o energii słonecznej. Te zadania będą stanowić elementy losowe, które mogą wpłynąć na postęp gry, pozwolą uczniom na zdobycie dodatkowych punktów lub utrudnią im realizację ich planu.
Przykłady quizów:
1. "Co to jest fotowoltaika?"
Pytanie: Co to jest fotowoltaika i jak działa?
 a) To technologia przetwarzania energii wiatrowej na energię elektryczną.
 b) To technologia przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną.
 c) To technologia przetwarzania energii cieplnej na energię elektryczną.
Odpowiedź: b) To technologia przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną.
2. "Korzyści z energii słonecznej"
Pytanie: Jakie są trzy główne zalety energii słonecznej?
 a) Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, niezależność energetyczna, taniość.
 b) Wysoka wydajność, brak wpływu na środowisko, potrzeba dużych przestrzeni.
 c) Zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, zeroemisyjność, dostępność w ciągu dnia.
Odpowiedź: c) Zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, zeroemisyjność, dostępność w ciągu dnia.
3. "Ogniwa fotowoltaiczne – Części"
Pytanie: Z czego składa się ogniwo fotowoltaiczne?
 a) Z dwóch warstw materiału, które przechwytują energię słoneczną i konwertują ją na energię elektryczną.
 b) Z panelu, który jest podłączony do akumulatora słonecznego.
 c) Z panelu i turbin wiatrowych, które razem wytwarzają energię elektryczną.
Odpowiedź: a) Z dwóch warstw materiału, które przechwytują energię słoneczną i konwertują ją na energię elektryczną.
4. "Jakie państwa produkują najwięcej energii słonecznej?"
Pytanie: Które z poniższych krajów produkują najwięcej energii z paneli słonecznych?
 a) Niemcy, Chiny, USA.
 b) Polska, Indie, Japonia.
 c) Australia, Kanada, Brazylia.
Odpowiedź: a) Niemcy, Chiny, USA.
5. "Technologie magazynowania energii"
Pytanie: Jakie technologie są wykorzystywane do magazynowania energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych?
 a) Akumulatory litowo-jonowe, akumulatory kwasowo-ołowiowe, pompy ciepła.
 b) Akumulatory litowo-jonowe, akumulatory sodowe, elektrownie wiatrowe.
 c) Baterie słoneczne, akumulatory wiatrowe, elektrownie wiatrowe.
Odpowiedź: a) Akumulatory litowo-jonowe, akumulatory kwasowo-ołowiowe, pompy ciepła.
Przykłady wyzwań:
1. "Słońce za chmurami"
o Opis: Z powodu długotrwałych opadów deszczu i chmur, produkcja energii z paneli słonecznych jest zmniejszona o 30%. Zmniejsz swój budżet o 10 jednostek energii lub wykorzystaj magazyny energii, aby zaspokoić zapotrzebowanie.
2. "Dotacja rządowa"
o Opis: Twój zespół otrzymuje dotację w wysokości 50 jednostek na rozwój energii słonecznej w mieście. Możesz zainwestować te pieniądze w budowę elektrowni słonecznej lub zwiększenie liczby paneli w strefach przemysłowych. Wybierz jedno z rozwiązań.
3. "Awaria systemu magazynowania"
Opis: Awaria w systemie magazynowania energii. Straciliście część zmagazynowanej energii. Zmniejsz produkcję energii o 15% przez dwie rundy. Aby naprawić awarię, zapłać 20 jednostek budżetu.
4. "Zmiana pór roku"
Opis: Z powodu zmieniających się warunków atmosferycznych, dni stają się krótsze i mniej słoneczne. Zmniejsz wydajność paneli słonecznych o 10% przez następne trzy rundy. Zainwestuj w akumulatory, aby zrekompensować utratę energii.
5. "Nocna awaria"
Opis: W nocy panele słoneczne nie działają. Drużyna musi zainwestować w akumulatory lub inne źródła energii, aby zaspokoić potrzeby miasta na energię elektryczną. Jeśli nie uda się to zrobić, miasto pozostaje w ciemności przez jedną rundę.
6. "Rewolucja technologiczna"
Opis: Twój zespół otrzymuje nową technologię, która pozwala na zwiększenie wydajności paneli fotowoltaicznych o 20%. Zainwestuj w rozbudowę sieci paneli fotowoltaicznych, aby wykorzystać tę nową technologię.
7. "Kryzys klimatyczny"
Opis: Z powodu ekstremalnych upałów i zwiększonego zapotrzebowania na energię w miastach, koszty budowy nowych paneli słonecznych wzrastają o 10%. Zwiększ swój budżet o 5 jednostek energii, aby sfinansować dodatkowe inwestycje w panele.
Przykłady zadań interaktywnych:
1. "Rysunek paneli słonecznych"
Opis: Narysuj, jak mogą wyglądać panele słoneczne zainstalowane na dachach budynków w twoim mieście. Możesz zdobyć dodatkowe punkty za oryginalność i zgodność z zasadami efektywnego wykorzystania energii słonecznej.
2. "Rozwiąż zagadkę energetyczną"                                                                                                                                                                  Opis: Wymień cztery rodzaje odnawialnych źródeł energii i opisz, jak każde z nich wpływa na środowisko. Każdy członek drużyny musi wymienić jedno źródło.
Efekt edukacyjny:
Quizy, wyzwania i zadania pomagają uczniom nie tylko sprawdzić wiedzę, ale także zmuszać ich do kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji, które wpłyną na sukces w grze

Gra edukacyjna: "Słoneczna Misja – Moc Energii!"
Cel gry:
Rozwijanie wiedzy uczniów na temat energii słonecznej, jej zastosowań i korzyści, a także zrozumienie, jak działa system produkcji energii ze słońca. Gra łączy elementy strategii, pracy zespołowej i rywalizacji.
Forma gry:
Zespołowa symulacja strategiczna – uczniowie w grupach wcielają się w role zespołów inżynierów projektujących ekologiczną, słoneczną infrastrukturę dla miasta.
Potrzebne materiały:
1. Plansza z mapą miasta: Podzielona na różne strefy (mieszkalne, przemysłowe, rolnicze, publiczne).
2. Żetony lub pionki: Symbolizujące panele słoneczne, elektrownie słoneczne, magazyny energii.
3. Karty z zadaniami: Wyzwaniami i quizami związanymi z energią słoneczną.
4. Kostki do gry: Do losowego rozstrzygania wydarzeń.
5. Tabela punktacji: Do zapisywania postępów grup.
6. Budżet drużyn: Każda grupa otrzymuje wirtualny budżet (np. 100 jednostek słonecznych dolarów) do zarządzania.
Zasady gry:
1. Wprowadzenie fabularne: Miasto cierpi na niedobór energii i rosnące zanieczyszczenie środowiska. Każda drużyna ma za zadanie zaprojektować i zbudować najbardziej efektywny system energii słonecznej, by dostarczyć prąd i zmniejszyć emisję CO₂.
2. Start gry: Każda drużyna otrzymuje:
o Mapę miasta.
o Budżet startowy.
o Karty startowe z informacjami o możliwych technologiach (np. panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, akumulatory energii).
3. Rozgrywka: Gra odbywa się w rundach. W każdej rundzie drużyny muszą podejmować decyzje, które wpływają na ich postęp:
o Budowanie infrastruktury: Drużyny wybierają, gdzie umieścić panele słoneczne lub elektrownie, uwzględniając różne strefy miasta (np. strefa mieszkalna ma większe zapotrzebowanie na prąd w dzień, przemysłowa – całą dobę).
o Rozwiązanie problemów: Co rundę losowana jest karta wydarzeń (np. "Długotrwałe zachmurzenie", "Dotacje rządowe na panele", "Awaria akumulatorów"), która zmusza drużyny do dostosowania strategii.
o Quiz energetyczny: Drużyny odpowiadają na pytania o energii słonecznej, aby zdobyć dodatkowy budżet lub punkty.
4. Koszty i korzyści: Każda decyzja kosztuje określoną ilość budżetu:
o Instalacja paneli fotowoltaicznych: 10 jednostek/budynek.
o Elektrownia słoneczna: 50 jednostek.
o Akumulatory: 20 jednostek. Grupy zdobywają punkty za efektywność, czyli ilość wyprodukowanej energii oraz jej wykorzystanie.
5. Czas gry: Gra trwa określoną liczbę rund (np. 5-7). Po każdej rundzie drużyny raportują, ile energii udało im się wyprodukować i jak ją rozdzieliły między strefy.
Wygrywa drużyna, która:
 Wyprodukuje najwięcej energii w sposób zrównoważony.
 Rozwiąże problemy środowiskowe (np. zmniejszy emisję CO₂).
 Zachowa równowagę między budżetem a potrzebami miasta.
Efekty edukacyjne:
Uczniowie uczą się:
 Zasady działania paneli fotowoltaicznych i systemów magazynowania energii.
 Jak planować i wdrażać projekty związane z energią odnawialną.
 Rozwiązywać problemy związane z pogodą i zmiennym zapotrzebowaniem na energię.
 Współpracować w grupie, podejmując strategiczne decyzje.
Gra angażuje uczniów w praktyczne rozwiązywanie problemów i promuje świadomość znaczenia energii odnawialnej! 🌞
Oto przykłady wyzwań i quizów, które możesz umieścić na kartach z zadaniami w grze edukacyjnej o energii słonecznej. Te zadania będą stanowić elementy losowe, które mogą wpłynąć na postęp gry, pozwolą uczniom na zdobycie dodatkowych punktów lub utrudnią im realizację ich planu.
Przykłady quizów:
1. "Co to jest fotowoltaika?"
Pytanie: Co to jest fotowoltaika i jak działa?
 a) To technologia przetwarzania energii wiatrowej na energię elektryczną.
 b) To technologia przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną.
    c) To technologia przetwarzania energii cieplnej na energię elektryczną.
Odpowiedź: b) To technologia przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną.
2. "Korzyści z energii słonecznej"
Pytanie: Jakie są trzy główne zalety energii słonecznej?
 a) Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, niezależność energetyczna, taniość.
 b) Wysoka wydajność, brak wpływu na środowisko, potrzeba dużych przestrzeni.
 c) Zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, zeroemisyjność, dostępność w ciągu dnia.
Odpowiedź: c) Zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, zeroemisyjność, dostępność w ciągu dnia.
3. "Ogniwa fotowoltaiczne – Części"
Pytanie: Z czego składa się ogniwo fotowoltaiczne?
 a) Z dwóch warstw materiału, które przechwytują energię słoneczną i konwertują ją na energię elektryczną.
 b) Z panelu, który jest podłączony do akumulatora słonecznego.
 c) Z panelu i turbin wiatrowych, które razem wytwarzają energię elektryczną.
Odpowiedź: a) Z dwóch warstw materiału, które przechwytują energię słoneczną i konwertują ją na energię elektryczną.
4. "Jakie państwa produkują najwięcej energii słonecznej?"
Pytanie: Które z poniższych krajów produkują najwięcej energii z paneli słonecznych?
 a) Niemcy, Chiny, USA.
 b) Polska, Indie, Japonia.
 c) Australia, Kanada, Brazylia.
Odpowiedź: a) Niemcy, Chiny, USA.
5. "Technologie magazynowania energii"
Pytanie: Jakie technologie są wykorzystywane do magazynowania energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych?
 a) Akumulatory litowo-jonowe, akumulatory kwasowo-ołowiowe, pompy ciepła.
 b) Akumulatory litowo-jonowe, akumulatory sodowe, elektrownie wiatrowe.
 c) Baterie słoneczne, akumulatory wiatrowe, elektrownie wiatrowe.
Odpowiedź: a) Akumulatory litowo-jonowe, akumulatory kwasowo-ołowiowe, pompy ciepła.
Przykłady wyzwań:
1. "Słońce za chmurami"
Opis: Z powodu długotrwałych opadów deszczu i chmur, produkcja energii z paneli słonecznych jest zmniejszona o 30%. Zmniejsz swój budżet o 10 jednostek energii lub wykorzystaj magazyny energii, aby zaspokoić zapotrzebowanie.
2. "Dotacja rządowa"
Opis: Twój zespół otrzymuje dotację w wysokości 50 jednostek na rozwój energii słonecznej w mieście. Możesz zainwestować te pieniądze w budowę elektrowni słonecznej lub zwiększenie liczby paneli w strefach przemysłowych. Wybierz jedno z rozwiązań.
3. "Awaria systemu magazynowania"
Opis: Awaria w systemie magazynowania energii. Straciliście część zmagazynowanej energii. Zmniejsz produkcję energii o 15% przez dwie rundy. Aby naprawić awarię, zapłać 20 jednostek budżetu.
4. "Zmiana pór roku"
Opis: Z powodu zmieniających się warunków atmosferycznych, dni stają się krótsze i mniej słoneczne. Zmniejsz wydajność paneli słonecznych o 10% przez następne trzy rundy. Zainwestuj w akumulatory, aby zrekompensować utratę energii.
5. "Nocna awaria"
Opis: W nocy panele słoneczne nie działają. Drużyna musi zainwestować w akumulatory lub inne źródła energii, aby zaspokoić potrzeby miasta na energię elektryczną. Jeśli nie uda się to zrobić, miasto pozostaje w ciemności przez jedną rundę.
6. "Rewolucja technologiczna"                                                                                                                                                                     Opis: Twój zespół otrzymuje nową technologię, która pozwala na zwiększenie wydajności paneli fotowoltaicznych o 20%. Zainwestuj w rozbudowę sieci paneli fotowoltaicznych, aby wykorzystać tę nową technologię.
7. "Kryzys klimatyczny"
Opis: Z powodu ekstremalnych upałów i zwiększonego zapotrzebowania na energię w miastach, koszty budowy nowych paneli słonecznych wzrastają o 10%. Zwiększ swój budżet o 5 jednostek energii, aby sfinansować dodatkowe inwestycje w panele.
Przykłady zadań interaktywnych:
1. "Rysunek paneli słonecznych"
Opis: Narysuj, jak mogą wyglądać panele słoneczne zainstalowane na dachach budynków w twoim mieście. Możesz zdobyć dodatkowe punkty za oryginalność i zgodność z zasadami efektywnego wykorzystania energii słonecznej.
2. "Rozwiąż zagadkę energetyczną"
Opis: Wymień cztery rodzaje odnawialnych źródeł energii i opisz, jak każde z nich wpływa na środowisko. Każdy członek drużyny musi wymienić jedno źródło.
Efekt edukacyjny:
Quizy, wyzwania i zadania pomagają uczniom nie tylko sprawdzić wiedzę, ale także zmuszać ich do kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji, które wpłyną na sukces w grze.